Lesopbouw

Opwarmen en losmaken
We beginnen elke les met wat opwarmingsoefeningen, daarna wat rek- en strekoefeningen om vooral de
meridianen (energiebanen) en de spieren wat op te rekken. Dan beginnen we met het losmaken van spieren
en gewrichten, dit in combinatie met evenwicht en coördinatie.

Qigong
We beginnen eerst met dynamische Qigong, zoals de basisoefeningen uit de kluizenaarsserie van De Trom en
Het Bord, de serie van De Zwemmende Beer en De Vliegende Adelaar. Regelmatig doen we oefeningen uit de
serie van Gary Kohr of De Acht Brokaten. Daarna meer statische Qigong zoals de 12 oefeningen van
Boddhidarma, Chi Neng Qigong, en oefeningen met meer aandacht naar de ademhaling en het sturen van
de Chi (energie). Meestal doen we ook wat zelfmassage volgens de acupunctuurleer of zelfreinigende en
weerstandverhogende Chi-oefeningen.

Tachi
Voorbereidende oefeningen voor de vorm zoals de Tai Chi-draai, verschillende onderdelen van de vorm die we
gaan oefenen als een loopje (zodat je de beweging zowel links als rechts oefent), oefeningen met tweetallen
zodat je ook de energie van een ander leert voelen en hierop kunt anticiperen, begin van Pushing Hands en
diverse ontspanningsoefeningen. Daarna gaan we beginnen met het aanleren van de Yang-vorm.

Afsluiten
Op het einde van de les sluiten we altijd af met een oefening om weer helemaal tot rust te komen en de
opgedane energie weer te aarden en te verzamelen, en doen we oefeningen zoals Omarm de Boom om de
ruiterstand te oefenen of we sluiten af met de Vijf-Elementenserie.

Comments are closed.